Nikolas Broy: The Transnational Space-Making of Taiwanese Religious Organizations: A Case Study of Yiguandao’s Global Spread
This project explores the transnational space-making of the Taiwanese religious organization Yiguandao (“Way of Pervading Unity”). Particularly since the gradual relaxation of political restraints in 1980s Taiwan, many religious organizations have started to spread their religious and cultural traditions on a global scale. Their endeavours connect, cross, and inhabit countries affected by Chinese migration as well as facilitate cross-border spatial arrangements such as transnational communities (including Chinese diaspora/Chinese cultural sphere/Buddhism). By focusing on three primary field sites, namely South Africa, the United States, and Japan, and applying the methodological framework of multi-sited ethnography, I aim to understand the transnational organizational structures, the creation of transnational social spaces, and the dynamics of central control and decentralization of the two religious organizations. This project is a part of the Collaborative Research Centre “Processes of Spatialization under the Global Condition” (SFB 1199) at Leipzig University, which deals with questions such as what characterizes the spaces made by people, how they relate to one another, and whether resulting spatial orders are becoming increasingly complex within the context of globalization processes.

Merle Schatz: Kontaktzone China. Begegnungen, Begrenzungen und Entdeckungen kultureller Nachbarschaft in China.
Gegenstand meiner Forschung ist die Beschreibung von China als „Kontaktzone“ anhand der Unterscheidung von Handlungskoordination in Situationen kultureller Nachbarschaft. Im Fokus steht die Beschreibung von regional spezifischen Lebenssituationen als auch der Übergang zu einer Untersuchung der Makrokontexte, in denen die Akteure mit all ihren Gemeinsamkeiten, Unterschieden, Widersprüchlichen und Konflikten als eine eine Form der Integration verstrickt sind. Ziel des Projektes ist, anhand der Formatierung und Koordination des Handelns der involvierten Akteure zu erkennen, dass und wie genau die chinesische Gesellschaft multipel differenziert ist und welche Konsequenzen dies für Beschreibungen von „China und seine Kulturen/Gesellschaften“ haben könnte.